Ars Electronica 2019: AI a i.


Každoroční návštevníci vedia, že zohnať prvý septembrový víkend ubytovanie v rakúskom Linci je na hranici možného. Dôvodom je už tradične festival Ars Electronica, ktorým mesto tento rok ožije 5. až 9. septembra.

Rapídne prenikanie strojového učenia a umelej inteligencie do bežného života sa zdá byť v ostatných niekoľkých rokoch nezastaviteľné: okrem agilných startupov fascinovaných vidinou veľkých ziskov sa však nenechajú zahanbiť ani umelci. Rozvoj AI je nielen technologickým, ale aj sociokultúrnym fenoménom, prinášajúcim spolu s novými tvorivými možnosťami aj hrozby, ktorých rozsah ešte len ťažko vieme odhadnúť. Ars Electronica je zrejme najväčším svetovým festivalom elektronického umenia a preto ťažko prekvapí výrazné zameranie aktuálneho ročníka práve na túto oblasť. Okrem obligátnych výstav a odovzdávania cien v hlavnej súťaži preto aj v programe koncertov a performancií figuruje strojová inteligencia v rôznych formách: AI a experimentálna hudobná improvizácia (Tomomi Adachi a i.), spolupráca írskej skladateľky Jennifer Walshe a tureckého umelca Memo Akten s audiovizuálnym projektom ULTRACHUNK, či predstavenie A-MINT, do ktorého jeho iniciátor, taliansky hudobník Alex Braga zapojil celú skupinu technologických vývojárov.

Okrem otváracieho koncertného programu je pre zainteresovaných návštevníkov pripravený aj pridružený AIxMusic Festival, ktorý ponúkne popri performatívnych výstupoch aj reflexiu aktuálnych filozofických a estetických dopadov umelej inteligencie v hudbe formou prednášok a diskusií. Umelá inteligencia defiluje aj v koncertnom pásme The “Mahler-Unfinished” Project”: Ali Nikrang, expert na umelú inteligenciu v Ars Electronica Futurelabe, programátor, skladateľ a klavirista pripravil spracovanie témy začiatku Mahlerovej 10. symfónie s pomocou softvéru MuseNet, využívajúceho strojové učenie.

Rámec, do ktorého kurátori tieto prístupy zasadili, je však tento rok širší. Strešná festivalová téma “Out of the Box” chce vypovedať o “kríze stredného veku” digitálnej revolúcie. Po dávnych optimistických tónoch nadšenia z vízii novej éry ľudstva začínajú v diskurze prebleskovať čoraz častejšie obavy. Má ľudstvo na to, aby dokázalo mentálne, technologicky, politicky aj kultúrne zvládnuť produkty vlastnej invencie?
Program prehliadky zatiaľ vyzerá celkom optimisticky. Dokonca by sa dalo tvrdiť, že kritický pohľad, hoci prítomný, zatiaľ nie je príliš vypuklý: kdesi v pozadí je predsa len zrejme príliš veľká fascinácia technológiami a možno príliš veľký podiel technologického priemyslu. Najlepšie však bude, ak sa prídete presvedčiť sami.