Hravá apokalypsa


V dobe, kde môže byť každá situácia kvantifikovaná, rozložená na drobné a donekonečna analyzovaná môže byť dlhý pobyt v kryte podnetom a príležitosťou k lepšiemu spoznaniu situácie, ktorá nás doňho priviedla. Literatúra faktu, štúdium histórie, či analýza geopolitických vzťahov samozrejme prichádzajú do úvahy ako prvotné analytické nástroje a prostriedky, no i umenie a médiá nás môžu priviesť k lepšiemu uchopeniu takejto nepriaznivej situácie.

Ale čo ak by sme ako analytický nástroj chceli využiť digitálne hry? Existujú také, ktoré by nás dokázali priviesť k lepšiemu sebapoznaniu alebo poznaniu nášho nepriateľa? Vychádzajúc z predpokladu, že v bunkri sa bude pravdepodobne nachádzať spoločenská smotánka, milionár so svojou ochrankou a rodinou alebo vrcholoví politici a armádne zložky, môžeme predpokladať istú nadštandardnú mieru pripravenosti na rôzne druhy nešťastí spomínaných v texte zadania.

Environmentálny kolaps, sociálne nepokoje, nukleárna explózia alebo nezastaviteľný vírus sú veľmi odlišné faktory, ktoré nás môžu vyhnať z inak obývateľného sveta do hermeticky uzavretého prostredia krytu. Zatiaľ čo štáb VIP osoby môže byť pripravený, hlavný obyvateľ krytu nemusí mať absolútne žiadne tušenie o tom, čo sa deje. Ako kurátor by som sa teda v prvom rade snažil sprostredkovať takúto udalosť z “opačnej strany” – z perspektívy útočníka alebo hrozby, za predpokladu, že popri všetkom tom strese a hrôze sa bude príslušná osoba ešte stále ochotná hrať nejaké hry.

 

Frostpunk (11 bit studios, 2018)

Environmentálna apokalypsa naruby

Frostpunk je depresívna hra situovaná do obdobia alternatívnej histórie viktoriánskeho Anglicka, ktorá vás postaví do úlohy starostu mesta založeného v kráteri situovanom na neurčitom miesto niekde v severnej Európe. Mesto zužuje neprestajný nedostatok zdrojov a jeho populáciu decimujú choroby, zranenia a neprestajná zima dosahujúca niekedy až -50 stupňov Celzia. Na žiadny problém neexistuje vhodné riešenie. Každé vaše rozhodnutie zachráni životy a zároveň odoberá obyvateľov o ich základné slobody alebo naopak.

 

RIOT – Civil Unrest (Leonard Menchiari, Marco Agricola, 2015)

Simulátor koordinovania protestov a nepokojov

Cieľom hry je replikovať pocit, ktorý dostávate v skupine ľudí v istých hraničných konfliktných situáciách, počas protestov a nepokojov, keď sa dav správa a myslí ako jeden veľký organizmus. Davová psychóza, snaha o koordinované útoky, ale aj obranu stanovísk a ubránenie sa potlačeniu protestu sú hlavnými cieľmi hry, v ktorej priamo ovládate samotných protestujúcich.

 

Defcon (Introvesion Software, 2006)

Multiplayerová globálna nukleárna vojna

Strategická hra, ktorá mohla zapadnúť svojou témou vojnového konfliktu medzi tucty ostatných podobne ladených titulov. Tvorcovia si však okrem prepracovaných taktických prvkov dobre uvedomili aj závažnosť a mrazivosť celej situácie. Globálny jadrový konflikt je v nej vyobrazený ako interaktívna mapa z riadiaceho centra tej-ktorej svetovej veľmoci. Zo západu na východ a naopak lietajú desiatky jadrových hlavíc, o ktorých cieli ste rozhodli práve vy a v momente vyhlásenia Defcon 1 sa meníte už len na pasívneho pozorovateľa. Sledujete jadrové výbuchy nad svetovými metropolami a počítate desivú štatistiku o miliónoch úmrtí.

 

Plague Inc: Evolved (Ndemic Creations, 2015)

Simulátor ovládania patogénu, ktorý ničí svetovú populáciu

Pokiaľ si ešte spomínate na záver filmu 12 opíc, dobre viete, že vírusy sa najlepšie šíria v tých najobývanejších oblastiach zeme. Vodou, vzduchom, fyzickým kontaktom – v školách, práci, či v dopravných uzloch. Zatiaľ, čo sa prostredníctvom správ šíri panika o epidémiách vírusov ako Zika alebo SARS, v hre Plague Inc. sa stávate koordinátorom šírenia novodobého moru, ktorý si sami navrhnete a šírite do sveta, pričom hlavným cieľom je vyhubenie svetovej populácie všetkými dostupnými prostriedkami.