Lawrence Lek, debata Kultúra na križovatke a čo trápi Leva Manovicha a nettime


Známy nezávislý mailinglist venovaný netovej kritike a taktickým médiám nettime vrie od polovice septembra živou debatou o zmysle digitálneho umenia, vesmíru a vôbec. Triggerom debaty bol facebookový post Leva Manovicha začínajúci slovami „My anti-digital art manifesto“, ktorý diablov advokát Gert Lovink nevinne skopíroval do mailinglistu. Lev Manovich v svojom príspevku vyjadruje trpké sklamanie a zahanbenie z 99 % digitálneho umenia posledných dekád, hovorí o zabudovanom zastarávaní a chýbajúcom vzťahu s reálnym každodenným životom a našou „ľudskosťou“ – citmi, vášňami, ľudským pohľadom na svet. Na záver tvrdí, že  mediálne umenie nie je o ľudskom živote, a preto sa ani nikdy nedostáva do múzeí. Skúste si predstaviť odozvu… Od urazeného vyratúvania relevantných diel a umelcov, ktorí rozhodne nespadajú do tých 99 %, cez obhajobu, prípadne zatracovanie festivalovej kultúry okolo mediálneho umenia až po blahosklonné odporúčania Prozacu a prechádzok pri rieke Hudson. Svoje si museli povedať osobnosti ako Steven Kurz, Brian Holmes, Molly Hankwitz či David Garcia. Čo to vlastne to digitálne umenie je, či Lev Manovich premárnil posledných 30 rokov svojho života a či má pravdu, keď uprednostňuje Netflix pred Ars Electronicou, sa dozviete, ak nazriete do archívu nettimu tu.  Odporúčame, je to výživné čítanie.

***

Vizuálny umelec Lawrence Lek vytvára filmy a live performance v 3D prostredí podobnom počítačovým hrám. Jeho ostatný film AIDOL (2019) sa odohráva v počítačovo generovanom virtuálnom svete počas fiktívnej e‑športovej olympiády roku 2065, kde sa hasnúca superstar s pomocou AI-skladateľa usiluje o svoj comeback.

Interaktívnu verziu tohto fascinujúceho diela predstaví Lek čoskoro na festivale Unsound aj vo verzii online performance. AIDOL sa bude tiež dať pozrieť celý týždeň na webe, odporúčame nevynechať.

Ak sa chcete dozvedieť aj čosi viac o umeleckej simulácii svetov, ktoré začínajú byť „reálnejšie než realita“, o AI-umelcoch, snímaní pohybu a využití ne-ľudských protagonistov v experimentálnej kinematografii, pozrite si autorovu nedávnu prednášku na festivale Mutek.

***

Online sympózium zorganizované Alianciou východoeurópskych bienále malo za cieľ predstaviť „Kultúru na križovatke“, s participáciou predstaviteľov jednotlivých bienále. Online diskusia sa snažila odpovedať na otázky ako: Čo by sme mali najbližších pár rokov alebo dekád od umenia a umeleckých inštitúcií očakávať? Aká je ich úloha v dobe zásadnej spoločenskej transformácie? Prečo a pre koho tvoríme a vystavujeme umenie? Dáva vôbec zmysel naďalej používať rovnaké formáty a materiály ako v minulosti? Čomu by sa umenie malo venovať a čo môže zmeniť? Témy, o ktorých sa diskutovalo, sa zameriavali napríklad na dekolonizáciu, ekológie, vizuálnu politiku kolaborácie a pod.