Cyberia: dobrodružná cesta digitálnou stepou


Festival Club Transmediale (CTM), ktorý sa už od roku 1999 venuje prieskumu dobrodružného podložia elektronickej hudby a bizarných odnoží klubových scén ako i sprievodným audiovizuálnym experimentom, sa, podobne ako všetky kultúrne akcie tento rok, konal len online. 

Berlínske kluby zostávajú zatvorené od marca minulého roka a mnohé z nich teraz slúžia ako testovacie centrá. Každý festival sa so situáciou vysporiada po svojom, pričom väčšina sa snaží presunúť online a poskytnúť nejakú pridanú hodnotu k obvyklým streamom. CTM konkrétne sa rozhodli spustiť veľkolepú virtuálnu platformu, kde by sa odohrával celý diskusný program, živé prenosy performancií i výstava, ktorú tradične hosťuje Kunstraum Kreuzberg/Bethanien.

CTM Cyberia mala byť virtuálnym festivalovým prostredím a zároveň multiplayer výstavou. Do štartu hlavnej časti programu 14. januára sa však nepodarilo túto víziu realizovať. Kvôli technickej náročnosti integrácie umeleckých diel a všetkých funkcionalít prostredia sa spustenie Cyberie odložilo o mesiac, čo v praxi znamenalo, že CTM festival prebehol vo forme streamov priamo na festivalovej webstránke a na YouTube. Zo Cyberie sa stala „len“ interaktívna výstava (podľa posledných informácií to vyzerá, že od krízového plánu umiestniť do Cyberie aspoň záznamy z festivalového programu sa nakoniec upustilo, archív bude prístupný na youtubovom kanáli CTM a na webe). 

Virtuálna festivalová výstava CTM Cyberia bola spustená 13. februára a zostane prístupná návštevníkom do 14. marca. Nájdete v nej nové interaktívne multimediálne diela, ktoré vznikli priamo na objednávku festivalu, už hotové filmy či videá aj dlhodobejšie umelecké projekty. Témou výstavy, podobne ako celého festivalového ročníka, je transformácia. Podľa kurátorov má hudba a umenie potenciál fungovať ako zosilovač množstva unikátnych hlasov, ktoré doteraz nebolo na verejnosti počuť, ako laboratórium, v ktorom možno objavovať a vymýšľať alternatívne postupy a riešenia. Zároveň však hudobná a umelecká scéna nesmie zabúdať na sebareflexiu, kritické skúmanie toho, akým  spôsobom sú nerovnosť a exploatácia zakorenené v bežnej umeleckej a hudobnej praxi. Otázkou je, ako sa vysporiadať so štruktúrami, ktoré v mnohých prípadoch vyrastajú z rasistických, sexistických, kolonialistických a neoliberalistických rámcov a ako sa pokúsiť zamerať na prepájanie, komunitu a starostlivosť o spoločné dobro. Téma transformácie sa objavuje vo vystavených dielach na mnoho spôsobov, od sociálnych, osobných až po estetické a technologické. 

Kostrou Cyberie je A MAZE. / SPACE – imerzívny 3D priestor, v ktorom návštevníci môžu interagovať s digitálnym umením, hrami a ďalšími médiami. Jednotlivé miestnosti, psychedelické chodby a schodištia plné žiarivých farieb, krivých zrkadiel a fragmentárnych textúr nadizajnoval v Berlíne žijúci argentínsky digitálny umelec a dizajnér Lucas Gutierrez, sound dizajn mala na starosti waleská producentka a zvuková umelkyňa Elvin Brandhi. Návštevníci sa môžu v priestore prechádzať, behať alebo lietať, interagovať s dielami alebo medzi sebou pomocou chatu a emoji. V Cyberii nie je problém sa stratiť, našťastie k jednotlivým dielam sa môžete dostať aj priamo cez menu, takže nemusíte nazdarboh blúdiť hodiny chaotickým labyrintom meniacich sa tvarov a dezorientujúcich pôdorysov. Nedostanete sa však ku všetkým dielam. Z pôvodných sedemnástich sa do Cyberie podarilo plne integrovať dvanásť, ostatné sú umiestnené na stránke CTM a z virtuálneho prostredia k nim vedú portály. Pre návrat do Cyberie sa potom musíte vrátiť v prehliadači do vedľajšieho tabu, čo v režime celej obrazovky nie je úplne praktické.

Fill the Whole.

Medzi moje osobné highlighty patrí hra od legendárnej Peaches a mediálneho dua Pussykrew s názvom Fill the Whole. Sureálna psychedelická a zároveň psychoterapeutická cesta do vibrujúco ružovej snovej krajiny podivných bytostí, emócií, snov a tráum funguje ako oslava telesnosti, rodovej slobody a celistvosti. Užívatelia majú možnosť prejsť niekoľko levelov, stretnúť avatarov a vypočuť si ich posolstvo (hlasom Peaches), vo vyšších leveloch meditovať a takpovediac „transformovať sa“. Okrem Cyberie si hru môžete zahrať aj tu.

Ak vyletíte nad chaotické bludisko Cyberie a dostanete sa do otvoreného priestoru, môžete si tam vychutnať hneď tri audiovizuálne diela vytvorené pre 3D virtuálny dóm. Non-Face je 15-minútová kompozícia Roberta Lippoka a Lucasa Gutierreza z roku 2019, ktorá skúma nové druhy dimenzionality a topologických vzťahov vo virtuálnej geometrii prepísanej do hudobných patternov. Hinter od španielskej digitálnej umelkyne a vývojárky Alby G. Corral sa zase inšpiruje dielom nemeckého maliara Hansa Hinterreitera a pozýva na výlet do snového geometrického sveta vesmírnych a oceánskych krajín. OCM II je adaptácia staršej architektonickej animácie Florence To do virtuálneho prostredia. Abstraktná čiernobiela kompozícia doplnená minimalistickou elektronikou podlieha zvláštnej gravitácii a hrá sa s perspektívou pozorovateľa.

Synthetic Pulsar

Diela AAI a Synthetic Pulsar patria k tým, ktoré sa do Cyberie nezmestili, oplatí sa však ich vidieť na stránkach CTM. Virtuálnu audiovizuálnu inštaláciu AAI vytvorilo duo Mouse on Mars v spolupráci s Louisom Chude-Sokeiom, spisovateľom a profesorom afroamerických štúdií na Bostonskej univerzite. Ako téma, naratívny rámec a zároveň kompozičný nástroj tu slúži koncept anarchickej umelej inteligencie. Hudobná časť diela vyjde ako album na Thrill Jockey koncom februára. Synthetic Pulsar, virtuálna binaurálna inštalácia od Marcina Pietruszewskiho a Alex Freiheit, pozýva návštevníkov do minimalistického oslnivého farebného priestoru pulsarovej syntézy, generovaných zvykov, ľudských i syntetických hlasov.

ixi

Virtuálne audiovizuálne sochy ixi od Byrke Lou a SPIN od Lucasa Gutierreza a Roberta Lippoka tiež môžu návštevníci preskúmať len na stránkach CTM, nie priamo v Cyberii. Zato si však vo virtuálnom prostredí môžu pozrieť dve videá: šialený CGI video mixtape MBELEDOSSS! (EXPLODE!) z dielne Gabber Modus Operandi x Rimbawan Gerilya x Siko Setyano a temne expresívnu abstraktnú video meditáciu na tému tyrania a násilnej separácie Forced Absence od iránskeho producenta Sote a audiovizuálneho umelca Tarika Barriho.

Forced Absence

Za zmienku stojí aj celoročný projekt Future Voices, generatívne zvukové dielo o otázkach a výzvach budúcnosti z dielne Society for Nontrivial Pursuits, ktoré pozýva návštevníkov prispieť svojou nahrávkou a sledovať, ako sa bude kompozícia vyvíjať v čase. Pre hudobných nadšencov sa tu prezentuje aj Apotome, generatívny transkultúrny hudobný softvér zabudovaný do prehliadača, ktorý využíva mikrotonálne systémy ladenia. Vytvoril ho iránsko-britský multiinštrumentalista Khyam Allami v spoluprácii so štúdiom Counterpoint.

MBELEDOSSS! (EXPLODE!)

MBELEDOSSS! (EXPLODE!)

A to sme ešte nehovorili o módnom butiku Trans Paris alebo virtuálnom klube Club Qu (aka Club Quarantäne), kde si môžete zatancovať na mix poľskej dídžejky Monster s avatarmi, ktorých pohyby sú namapované z opensource archívu queer pohybu.

Pri putovaní Cyberiou som sa nemohla ubrániť snahe predstaviť si niektoré z diel vo fyzickom priestore Bethanien – väčšinou neúspešne. CTM výstavy napriek témam pôsobia často roztrieštene, pokiaľ ide o koncept i kvalitu jednotlivých diel, a tento podivný pocit nesúrodosti ešte umocňuje členitý výstavný priestor. V tomto smere je umiestnenie do virtuálneho sveta Cyberie výhrou – zasadzuje diela do jedného, vizuálne bohatého a zároveň jedinečného priestoru, vytvára ilúziu celistvosti. Po obsahovej stránke sa však táto ilúzia rýchlo rozpadá. Ako vždy, téma je fajn, ale mnohé z diel sa napriek deklarovaným zámerom a konceptom menia na nekonečný prúd technologicky mediovanej „kreativity“, kde sa zamýšľaná podstata už ťažko hľadá. Zanechávajú pocit zahltenia vnemami a vzbudzujú túžbu po kútiku ticha a tmy. Nepochybne, s 3D headsetom by bol celý zážitok Cyberie o niečom úplne inom – asi najmä o zážitku samotnom. Možno bude zaujímavé sledovať, ako sa niektoré z uvedených diel podarí presadiť do fyzickej reality výstavných priestorov Silent Green Betonhalle, kde majú byť vystavené v máji tohto roka (ak nebude lockdown trvať už navždy). Dovtedy si však dodajte kuráže a vydajte sa na cestu digitálnou stepou. Vyzbrojte sa spoľahlivým a rýchlym pripojením, svojimi hráčskymi zručnosťami a trpezlivosťou s konceptuálnou akrobaciou. Príjemný let!