Fons Americanus, virtuálny clubbing, Jonáš Gruska v podcaste MACBA a tajná (ženská) história hernej hudby


Pri príležitosti prvého výročia sprístupnenia diela Fons Americanus Kary Walkerovej pripravil londýnsky Tate tri online programy diskusií, filmov, poézie a hudby. Fons Americanus je monument britskému impériu, ktorý tematizuje černošskú skúsenosť, transatlantický obchod s otrokmi, náš vzťah k pamäti a úlohu umenia pri formovaní rasistickej spoločnosti. Programy sú dostupné do 15. októbra.

***

Clubbing v roku 3000? Zdá sa, že pandémia mnohé urýchlila a v rámci spojenia aj s technologickou akceleráciou sa sci-fi vízie už nejaký čas prelínajú s realitou. Žijeme rok, na ktorý sa zrejme bude spomínať aj v súvislosti s nevídaným rozmachom kultúrneho života v online 3D prostrediach. Pokiaľ ide o autorské projekty, obzvlášť istá časť elektronickej hudobnej scény k tomu má veľmi blízko. Sinjin Hawke a Zora Jones, producenti a DJi stojaci za projektom Fractal Fantasy, pozývajú na návštevu do virtuálneho klubu Virtua.

Prechádzka vo VR prostredí pripomínajúcim skutočný klub s nástennými projekciami a čerstvými beatmi je akýmsi futuristickým 3D videoklipom. Dystópia či utópia? Ťažko povedať. Svojská prípravka na online klubové aktivity vyznieva trochu bizarne aj vzhľadom na dokonale vyrenderovaný priestor, v ktorom však akosi chýbajú ľudia. Takže vyzerá to tak, že na tú skutočnú párty si budeme musieť ešte chvíľu počkať. Fractal Fantasy a ich projekty sa však oplatí sledovať.

***

Španielsky radioweb MACBA uverejnil nový podcast venovaný  Jonášovi Gruskovi,  zvukovému umelcovi, zakladateľovi labelu LOM a výrobcovi nahrávacích zariadení a mikrofónov. Vo viac než 90-minútovom, intímnom rozhovore doplnenom jeho kompozíciami a nahrávkami sa Jonáš spovedá zo svojho vzťahu k zvuku a k hudbe, z fascinácie ekosystémom lesa a biológiou húb a fermentácie, ale i zo svojich dôvodov, prečo vytvárať nové nástroje na snímanie zvuku a prečo zvuky zbierať. Rozhovor vznikol ako súčasť projektu medzinárodnej spolupráce Re-Imagine Europe, ktorého súčasťou je aj bratislavský kultúrny priestor A4.  

***

Vedeli ste, že ženy stoja za množstvom soundtrackov k počítačovým hrám, teda oblasti, ktorej z veľkej časti dominujú muži? Často tvorili pod prezývkami, ich identita zostáva zahalená rúškom tajomstva. Najnovší podcast časopisu Wired sa zameriava na tieto autorky – veľa z nich napríklad v 80. rokoch pracovalo pre známe japonské firmy pôsobiace v tejto oblasti.