Technošamanizmus, filmy War and Cinema, diskusie o detroitskom techne a výstava Dystopický realismus


Ešte stále nevieme veľa o tom, ako znela hudba pôvodných obyvateľov dnešného Mexika. Viacero súčasných skladateľov však tvorivo kriesi predhispánske dedičstvo jednak používaním historických nástrojov, ako aj inšpiráciou v mystickej povahe hudobnej produkcie spred niekoľkých storočí. Jednou z kultových nahrávok tohto druhu bola aj Templo Mayor (1982) od Antonia Zepedu odkazujúca na najväčší chrám vtedajšieho hlavného mesta Tenochtitlan. Špekulatívny prístup však môže zájsť aj ďalej, ako ukazuje AI-remake tohto albumu, ktorý v týchto dňoch vydal americko-mexický tvorca ℌEXOℜℭℑSMOS alias Moisés Horta Valenzuela. Názov ፕዪልክነቻጎኗሁዪልርጎዐ́ክ (v angličtine Transfiguration) odkazuje na dobové transformačné rituály, ktoré boli v aztéckom svete neodmysliteľne spojené s hudbou. Nový album je výsledkom iného druhu transformácie – takej, pri ktorej bola umelá neurónová sieť typu GAN (generative adversarial network) nakŕmená skladbami zo Zepedovho originálu a následne vygenerovala rôzne výstupy. Technošamanizmus s dekolonizačnými ambíciami premosťuje nielen historické epochy, ale aj rôzne ľudské aj post-ľudské kultúry: podľa slov autora ide o „transfiguráciu“, v ktorej sa predkolumbijské a akustické sa premieňa na elektronické a súčasné. Klip k úvodnému tracku sa tiež nenechá zahanbiť. Študentka Sound Studies and Sonic Arts na berlínskej UdK Anna Phaenarete Lioka vytvorila animované hybridné artefakty za pomoci neurónovej siete natrénovanej na predhispánskych objektoch z archeologických nálezov.

ARVE Error: Mode: lazyload not available (ARVE Pro not active?), switching to normal mode

Celý album si dajte tu:

A pôvodný Zepedov počin stojí tiež za vypočutie:

***

Na e‑flux momentálne beží séria filmov War and Cinema, v rámci ktorej môžete každý týždeň vidieť jeden film. Medzi zúčastnených umelcov patria napríklad Yuriy Hrytsyna, Andriy Rachinskiy a Daniil Revkovskiy, Forensic Architecture alebo Dana Kavelina. Do utorka možno vidieť online premiéru filmu School #3 od Yelizavety Smith a Georga Genoux, ktorá je doplnená o rozhovor Oleksiya Kuchanskyia s autorkou. Celý film v celovečernej dĺžke si môžete pozrieť tu.

***

Americká platforma Dia v spolupráci s mediálnym inštitútom Electronic Arts Intermix prezentuje sériu online projekcií filmov a diskusií o Detroit techne z hľadiska zvukového, estetického a konceptuálneho kontextu afrofuturizmu, urbanistiky atď. Séria vznikla v spolupráci s legendárnym producentom Detroitského techna Carlom Craigom a bude pokračovať až do leta 2021. Prvá časť série predstavila filmy známeho zoskupenia Otolith Group, ďalšia – od 16. do 19. júla – zas ukáže rôzne vízie (imaginárne i postapokalyptické) urbánnych centier, metropol od autorov akými sú napr. Ulysses Jenkins a Cauleen Smith. Viac informácií a program nájdete tu.  

***

Pražská galéria Kurzor otvorí v utorok 14. júla 2020 výstavu s názvom Dystopický realismus. Až do 6. septembra 2020 si návštevníci budú môcť prehliadnuť diela Maxa Görana, Jakuba Chomy, Sarah Lüttchen, Agnieszky Polska, Jonáša Strouhala, Dušana Zahoranského a umeleckého kolektívu DIS. Kurátorom výstavy a zároveň dramaturgom všetkých výstav prebiehajúcich v galérii Kurzor v tomto roku je filozof, teoretik a kurátor Václav Janoščík. Koncept výstavy sľubuje exkurz do doby, kedy dystopické príbehy, filmy a seriály akoby už neobývali vzdialenú budúcnosť, ale diali sa už teraz. Názov Dystopický realizmus odkazuje na praskliny a ryhy v blýskavom povrchu kapitalistického realizmu, ktoré dávajú tušiť napätie a úzkosť, ale môžu znamenať aj príležitosť artikulovať afektívny, silný a pozitívny jazyk a snahu tvoriť a žiť s problémami nášho sveta. Na krátku správu z tejto výstavy sa môžete tešiť v najbližších dňoch na našich stránkach.