|
V Berlíne sa od 29. januára do 2. februára odohrá ďalší ročník festivalu umenia, kultúry a technológií transmediale a paralelne tiež hudobná prehliadka CTM.
Digitálnu revolúciu už máme za sebou a čaká nás jej doznievanie. Dosvit, afterglow. Aspoň to tvrdia kurátori tohtoročného berlínskeho festivalu elektronickej kultúry transmediale, ktorého hlavná časť sa uskutoční v impozantnej budove Haus der Kulturen der Welt. Technooptimistické vízie sa ukázali byť utópiou a zostali z nich len odlesky. Svet veľkých dát zároveň znamená svet, v ktorom sa čoraz viac stáva realitou 'Big Brother' scenár masového sledovania. Je to post-digitálna kultúra v pravom zmysle slova, o ktorej transmediale 2014 vypovedá a opiera sa pri tom o termín dosvitu, doznievania – afterglow ako svoju tému. Zameranie výstavy, konferencie, premietaní aj večerných performancí sa bude preto krútiť okolo našej súčasnej situácie, v ktorej technológie výraznou mierou utvárajú spoločenský diskurz: od whistleblowerov po hackerov a naspäť.
Ako každý rok prebieha paralelne tiež hudobný festival CTM (Club Transmediale), ktorý naplní viacero berlínskych klubov aktuálnymi podoba súčasnej, prevažne elektronickej hudby. Ten sa tiež snaží tematicky vymedziť, tento raz je fokus nazvaný Dis Continuity. Jubilejný 15. ročník sa bude konať na viacerých miestach: HAU – Hebbel am Ufer, Berghain, Stattbad a Kunstraum Kreuzberg/Bethanien. Ako obvykle, program je rozdelený na experiemntálnejšie koncerty a víkendové klubové noci. Popri zvučných menách (Phill Niblock, Mika Vainio, Cyclobe a mnoho ďalších) bude mať možnosť medzinárodné publikum zažiť aj interpretáciu grafických partitúr Milana Adamčiaka súborom Mi-65, ktorý sme videli u nás už na predminulom NEXTe. V rámci CTM sa udeje tiež viacero sprievodných podujatí, napríklad výstava venovaná priekopníkom raného ruského zvukového umenia.
|