everything is new but 3/4.   http://34.sk   english

AE 2003: Code=Law, Code=Art, Code=Life
Zuzana Černáková Duchová
 

 

 

 

 
 
Zaèiatok septembra pre väèšinu nadšencov pre kreatívne využívanie nových médií a technológií znamená strávi nieko¾ko dní v rakúskom Linzi, kde sa v tomto èase koná najväèší svetový festival elektronického umenia. Pre tých ktorí to ešte nevedia – Ars Electronica je mamutie podujatie, organizované každoroène „múzeom budúcnosti“ zvaným Ars Electronica Center a poboèkou ORF, s cie¾om mapova prieseèníky ¾udskej tvorivosti, spoloèensko-politických problémov a špièkových technologických inovácií. Ars Electronica býva preto miestom stretnutí umelcov, inžinierov, i biznismenov, predovšetkým však ¾udí, ktorí sa chcú dozvedie nieèo viac o živote a umení v dobe elektronických technológií.

Trojuholník tematických ažísk aj tento raz vymedzil pole, na ktorom sa budú odohráva konferencie, prezentácie, výstavy, koncerty a ïalšie udalosti: Code=Law, Code=Art, Code=Life. Fenomén kódu sa tu ocitá pod lupou teoretikov a kurátorov (ktorých zrak nenávratne poškodilo vysedávanie pred poèítaèovými obrazovkami) – tí spolu s umelcami, aktivistami a ïalšími aktérmi poèas viacdòového festivalu odkrývajú jeho metaforické významy a rôzne kontexty. Kód ako poèítaèový program zrozumite¾ný len zasväteným, kód ako „program života“, èi osobitý jazyk umeleckého vyjadrenia... Vynára sa tu množstvo aktuálnych otázok, ktoré niektorým vedcom a umelcom už dlhší èas nedajú spa: Akú rolu hrá softvér a digitálne kódy pre podstatu mediálneho umenia ako „umenia vyhádzajúceho z kódu“, teda umenia generatívneho a procesuálneho, založeného na prieniku strojových algoritmov a ¾udskej invencie? Ako zmení poh¾ad na svet epoocha bioinformatiky a genetických technológií? Podrobný rozpis programu nájdete už klasicky aj spolu s archívom predchádzajúcich roèníkov na festivalovej webstránke.

Hoci každoroèné ude¾ovanie cien za digitálne umenie, Prix Ars Electronica, sa samozrejme uskutoèní až na festivlae, víazi sú známi už teraz. Zo zverejnených projektov urèite stoja za zmienku viaceré: v kategórii Net Vision si napríklad cenu odnáša tím Carlos J. Gomez de Llarena a Yury Gitman za projekt Node Runner: boj dvoch skupín v meste o to, ktorá nájde viac bezdrôtových pripojení je celkom dobrým spôsobom zábavy v urbánnom priestore.

Zatá Niké onálepkovaná Net Excellence patrí tentokrát Fínom: víazom je Sulake Labs Oy s webovým projektom Habbo Hotel, ktorý umožòuje 14-20-roèným užívate¾om nadviaza vo virtuálnom hoteli stovky priate¾stiev. Od roku 2001 sa hotel rozrástol a dnes v òom už údajne býva nieko¾ko miliónov hostí! Aj interaktívnemu umeniu zaèínajú dominova na rozdiel po takmer detských hraèkách bezdrôtové digitálne technológie – projekt Can You See Me Now? od umeleckej skupiny Blast Theory (vyvinutý v spolupráci s Mixed Reality Labom a University of Nottingham) sa pohráva s prekrývaním reálnych a virtuálnych priestorov za pomoci rôznych prenosných elektronických zariadení ako sú mobily, GPS navigátory, notenbooky s pripojením na bezdrôtové LAN siete èi digitálne kamery. Po masovom komerènom využití je digitálna mobilita je skúmaná aj z kultúrneho h¾adiska...

Kategória Digital Musics nie je až takým ve¾kým prekvapením – cenu získalo trio špièkových japonských digitálnych umelcov Ami Yoshida, Sachiko M, Utah Kawasaki / F.M.N. Sound Factory za dvojalbum Astro Twins a Cosmos. Na festivale sa uskutoèní ich koncert, ktorý si rozhodne stojí za to pozrie. Ïalšie ceny v tejto oblasti si zaslúžili aj ïalší známi protagonisti experimentálnej elektronickej scény – Rakúšan Florian Hecker, vydávcajúci na labeli Mego, vychádzajúca nórska hviezda Maja Ratkje (invenène narába s digitálne modifikovaným ¾udským hlasom) a hluková elektronická jednotka Jazzkammer, medzi hudobníkmi s èestnými uznaniami nájdeme amerického minimalistu Philla Niblocka, elektronického konštruktéra Gerta-Jana Prinsa z Holandska (predstavil sa aj na minuloroènom festivale NEXT v Bratislave), austrálskeho gitaristu Orena Ambarchiho (zhodou okolností vystúpil u nás tento rok v rámci cyklu Digitópia), nechýbajú ani japonskí inovátori Toshimaru Nakamura a Taku Sugimoto èi Tujiko Noriko, ktorej koncert by sme v stredoeurópskych zemepisných šírkach mohli oèakáva na jeseò.

V rámci festivalu Ars Electronica sa samozrejme koná množstvo zaujímavých sympózií, ktoré sa zrejme všetky nedajú zvládnu – na záver vyzdvihnem aspoò tohtoroènú zaujímavos: v utorok 9. septembra okolo 15.00 sa udeje v charizmatickej Electrolobby vonkoncom necharizmatického Brucknerhausu prezentácia medzinárodnej siete kultúrnych èasopisov mapujúcich terén nových médií s názvom MagNet, ktorej zakladajúcim èlenom je aj 3/4 REVUE.
 
 
Festival Ars Electronica
Prix Ars Electronica
MagNet
 
články autora
Chuck Norris je pravicový republikánsky blázon do zbraní (Multimediálna multiúrovňová debata nielen o umení) 25
Urban Stories 01
Nový Most, Bratislava
13
Who is doing the art of tomorrow?
Ars Electronica 2001
3/2001

 
 

ae <slavo> 10 sep 2003 19.25
uz sa stalo, udiala sa kratka prezentacia v electrolobby...
 
wwwaw! <pjotr> 04 sep 2003 08.42
na ars electronice sa teda konecne predstavi aj niekto z sk? bravo pani!-)

 
<< < 1/1 > >>
 
meno
odkaz
 
email
subjekt
kontrola (vpíšte sem slovo TOBAGO veľkými písmenami)
 
 
<< späť
©20023456789101112 atrakt art  |  emigre by satori