everything is new but 3/4.   http://34.sk   english

Chuck Norris je pravicový republikánsky blázon do zbraní (Multimediálna multiúrovňová debata nielen o umení)

 

 

 

 

 

 

 
 
IS: István Szakats, HB: Hans Bernhard, L: Lizvlx

Stretli sme sa v transylvánskej Kluži na podujatí s názvom Elektronické kmeňové umenie (e-tribal art). Festival a výstava sa venovali elektronickým komunitám, hnutiam, móde a tiež projektom spájajúcim reálne a virtuálne priestory. Akcia mala kolaboratívny a praktický prístup k téme so snahou zachytiť nové spoločenské štruktúry a „kmeňovú“ estetiku súčasnosti. Kurátorom výstavy, či skôr víkendovej akcie bol István Szakats (RO), Hans Bernhard (CH/AT) + Lizvlx (AT) patrili k zúčastneným umelcom. Ak si chcete prečítať viac o ich serióznych umeleckých projektoch, sledujte odkazy na konci tohto textu. Tu sa pokúšame zachytiť komplikované pozadie súčasného umenia a definovať, čo je „in”. Pokus o prepis niekoľko útržkov rozhovorov z výstavnej afterpárty, v duchu otvorenej a experimentálnej atmosféry podujatia.

Považujete sa za outsiderov? Ak áno, v akom zmysle?
IS: Ja nie som ani outsider ani insider. Som ako Chuck Norris: Nevzťahujem sa k svetu, svet sa vzťahuje ku mne.
HB: To je dobrá odpoveď.
L: Ja nemám pocit, že som outsider – ja viem, že ním som. Tá myšlienka od Chucka Norrisa je skvelá, ale on mi je veľmi nesympatický.
HB: Je to pravicový republikánsky blázon do zbraní. Ale ja sa momentálne cítim celkom normálny.
L: Čo to má spoločné s pocitom, že si vnútri alebo vonku?
HB: Myslím, že keď ste normálni, ste vnútri.
L: To je veľmi zaujímavé, pretože ja mám pocit, že keď ste normálni, ste vždy vonku. Myslím, že všetci sú to blázni.

Je elektronické kmeňové umenie vnútri alebo vonku?
IS: E-kmeňové umenie je presne spolovice dnu a spolovice vonku. Išlo o to, aby sme sa postarali o trochu osmózy.
L: Osmóza znamená, že veci cestujú cez...
H: Priestor a čas.
L: Nie, cez bunkové steny, ale je to aj o hraničných stupňoch koncentrácie.

Preferujete sex pred vernisážou alebo nie? Prečo? (Pozn.: Všeobecná otázka, ktorá sa zrodila v opileckej diskusii o podobnostiach umenia a športu)
IS: Preferujem sex. Pretože mám rád sex. Akou vernisážou?
L: Otvorenia sú vždy okolo siedmej. Je mi to ľúto, ale musíš sa obliecť a ešte si nejedol, takže musíš ísť na vec o pol šiestej.
HB: Len rýchly anál v kuchyni :)... Myslím, že to pomáha na uvoľnenie tlaku.

István, chceš sa s nami podeliť o zopár nápadov z workshopu o hackingu?
HB: To je workshop, ktorý som viedol ja! A István bol môj najlepší študent, mal pätnásť nápadov!
IS: Radšej prídem s niečím novým. Aby bolo jasno, bol to workshop o média hackingu.
HB: Vedeli ste, že ten termín som vymyslel ja?
IS: Takže tu je: Už som vám hovoril, ako ma serie paranoja okolo letiskovej bezpečnosti. Takže by som spravil stránku s názvom “Dozor nad medzinárodnou letiskovou bezpečnosťou” a tvrdil, že je to medzinárodná organizácia, ktorá spolu s FBI, CIA, M6, Mossadom, atď., pracuje na tom, aby sa z letísk odfiltrovali všetky nebezpečné prvky. Potom by som vykonštruoval falošné prípady (hony na čarodejnice s inkvizičnými metódami vrátane mučenia), s falošnými fotkami a dokumentmi: napríklad „Na túto nevinne vyzerajúcu ženu s dvomi deťmi nás upozornil náš prispievateľ (vďaka, jockmiller77), pretože sa 6. februára správala podozrivo na letisku Heathrow. Členovia našej jednotky rýchleho zásahu ju zatkli a vypočúvali 18 hodín, až kým ju nezlomili. Celý záznam si prečítajte tu...” Potom by som im ukázal banálne kúsky z jej vyšetrovania, ktoré vyzerajú „podozrivo“ a pre vypočúvateľov sú „dôkazmi“ toho, že je nebezpečná pre spoločnosť. Navrhol by som, aby ju odstránili.
HB: Tento nápad nie je veľmi dobrý. Ale mal dvanásť fakt dobrých nápadov! Boli smiešne, rýchle, stručné... Možno by sme tú otázku mali odpinkať späť k Istvánovi.

Keby ste boli kvetinka, aká by ste boli kvetinka a prečo?
IS: Vysokohorská tráva. Pretože keď sa na ňu pozriem, poskočí mi srdce.
Ja by som bola strom.
HB: Veľkým kvetom. Ja by som bol lietadlom. Extenzia prírodných vecí ako včela, alebo robotický komár, ktorý používa kvety.

Na Slovensku máme taký vtip, že „Všetci sú blázni, len ja som lietadlo“, ktorý je vlastne o outsiderstve/insiderstve. Ja by som bola púpava. Tie vyzerajú celkom obyčajne, ale sú farebné a optimistické. A môžete z nich robiť šperky (venčeky a tak). Hans, ty si sa hral s rôznymi umeleckými projektmi na psychiatrickej klinike, takže si niečo ako Jean Dubuffet dvadsiateho prvého storočia. Myslíš, že Dubuffetovi by sa páčil media hacking?
L: Ja nikdy nekomentujem históriu umenia.
HB: Nepoznám Dubuffeta. Je to ako Hans von Buffet v nemčine.
L: A John v angličtine.
HB: Rozhodne by sa mu páčil media hacking.
L: Áno. Vieme veľa o jeho diele, je veľmi podobné media hackingu. Ale, samozrejme, čo sa týka výsledku umeleckého diela, je to skôr v spôsobe jeho produkcie. A tiež o vyhýbaní sa konceptualizácií myšlienok spôsobmi, ktoré sú skôr osvedčené v literatúre.
HB: Ja by som tiež podporil túto...
L: ...tézu.
HB: Z môjho introspektívneho pohľadu na dobu monsieur Dubuffeta by sa k masovým médiám dalo pristupovať aj alternatívnejšie, ale pretože v tom čase bola trochu iná situácia, som si istý, že by sa správal ako Andy Kaufman v 60. rokoch.
L: Dubuffet s ním má zjavne nejaké paralely, ale… je ešte bližšie.
HB: Johny sous la Plate, ten bol fakt dobrý, ale bol to media hacker...
L: Myslím, že ešte stále žije.
HB: V blázninci.
L: Nie, bicykluje sa po západnej Guyane.

Darí sa vám udržať si tajomstvá, keď robíte projekty o vašom zdraví a rodine? A keď sa zahrávate s FBI?
L: Hans nemá problém utajovať veci, hlavne pred sebou. Je pre neho ľahké podeliť sa o veci s celým svetom, ale sám zabúda. Takže to vlastne nie je delenie sa o tajnosti, on ich len rozdá, až kým mu v hlave nič nezostane. To už nie je otázka súkromného vlastníctva. Už ti to jednoducho nepatrí.
HB: Ja v mozgu ani nemám takú funkciu. Vlastne ja nemám žiadne vnútri a vonku. Nie je tam hranica, proste to je. Na prvú časť otázky by som odpovedal slovami Erica Schmidta z Google o súkromí: Ak máte problémy so súkromím, ak chcete robiť veci, ktoré musíte tajiť, pravdepodobne by ste ich nemali robiť. A presne to hovorím aj ja. Chcem robiť všetko a nie je to tajné. A kedy naposledy sme mali problém s FBI? Vlastne ani nevieme. Nesnažíme sa veci ukrývať, pretože nechceme kriminalizovať to, čo robíme, takže sa nám oplatí byť celkom transparentní.
L: Klameme len obyčajným ľuďom. V biznise.

Čo treba spraviť, ak by s vami chcel niekto spolupracovať na projekte?
L: Je to veľmi ľahké. Ľudia by mali proste makať na svojich veciach a nekecať sprostosti.
HB: Môžu nám tiež tie veci poslať a budeme mať vecospojenie.
L: Kooperácia obsahuje slovo operácia. Nie je to ko-komunikácia, nehovorí sa pritom.
HB: V zásade stačí, ak nám pošlú e-mail alebo esemesku.
L: Čo myslíš, že sa stane keď ti ľudia pošlú esemesku?
HB: Veď to robia stále, tak získavame ľudí.
L: Mne sa to nepáči.
HB: Čo, ty by si radšej vyberala ľudí? Čo aj tak nerobíš?
L: Hovorila som, že som outsider.
HB: Ako si teda našla mňa?
L: Teba? Nechcem o tom hovoriť.

To je škoda, my chceme škandály! :) V Kluži pri pálenke sme sa rozprávali o závislostiach. Čo by ste učili vysokoškolákov v kurze s názvom Psychadelické štúdie?
HB: O psychických chorobách a umení sme sa rozprávali s veľa opitými ľuďmi. Neviem, či to bolo psychedelické, pre mňa to bolo skôr psycho... Či by sme mohli spraviť vysokoškolský kurz na základe projektu PsychOS? Nespomínam si celkom, v akom kontexte sme o tom hovorili, bolo dosť neskoro a všetci boli opití.
L: Ale to je vždy dobrý základ pre vysokoškolský kurz. A to nemyslím cynicky.
HB: Bolo by dobré pozrieť sa na MKCH, katalóg psychických chorôb od Svetovej zdravotníckej organizácie. Pochopiť, čo to vlastne znamená, možno aj porozprávať sa s ľuďmi, ktorí sú chorí. Potom naozaj skúmať tie drogy, pozrieť sa na to, aké rôzne vplyvy majú na tvoje vedomie. Ako sa používali v minulosti. Ja by som to nemohol robiť, pretože nerobím výskum v tej oblasti, ale potom to zhrniem a pozriem sa na umelecké aspekty. Vo Viedni je jeden špecialista, profesor Gorsen, ktorý sa zaoberá hlavne drogami a umením za posledných päťsto rokov.

Čo je v dnešnom umeleckom svete „in“?
IS: Kiežby to tak bola láska.
L: V ktorom umeleckom svete? Ten svet má viacero kontinentov – Kurácia, Muzeópa...
HB: Možno by sme mohli hovoriť o trhu s umením a svete mediálneho umenia...
L: Nie, to je vykonštruované.
HB: OK, trh s umením.
L: Ale svet umenia je taký rozdrobený... možno by sme mohli hovoriť o piatich kontinentoch. Čo sa páči kurátorom? Galériám? Nikdy som nepochopila, čo sa páči galériám, nerozumiem tomu.
HB: V zásade sa im páčia veci, ktoré môžu predať.
L: Potom môžeš povedať – čo sa páči zberateľom umenia.
HB: Ale zberateľom sa páči to, čo im odporučia kurátori. Videl som fotky, povrchné a jednoduché využitie technológií, ktoré zakryjú proces výroby a dajú dielo do kontextu výtvarného umenia, tak ako obraz a lakovaný obraz. Záleží na tom, na čo sa chcete pozerať. Obálky časopisu Artforum?
L: Viete, čo som si všimla v súvislosti s obálkami? Zelená farba je celkom in. Zelená je umelecká farba roku 2010. Ale nie je to jednoduchá farba. Obraz s ňou väčšinou nevyzerá lepšie. Zopár ľudí ju používalo, takže sme na ňu teraz zvyknutí.
HB: Myslím, že nejde len o svet umenia, ale celosvetovú tvorivú a ekonomickú sféru.
L: Hovoríš o klimatických zmenách?
HB: Veľké kampane a veľké korporácie používajú zelenú ako slovo aj ako farbu.
L: Zberateľ by si mal spraviť zelenú zbierku.
HB: Áno, a potom obchodovať s emisnými certifikátmi.
L: Ja by strašne chcela emisný certifikát ako umelecké dielo, ale ľudia to nerobia. Ale nebol by zelený. Bol by tmavo čierny.
HB: Ako olejomaľba.
L: Áno, olejomaľba na Tichom oceáne. „Niekto tu niečo namaľoval, je to obrovské! Dá sa to kúpiť?”
HB: Je pekné pozerať sa na ropné škvrny ako na umelecké diela.
L: Hej, to sa mi nepáči na Google Maps, že tie fotky sú také neaktuálne, bolo by super, keby sme mohli okamžite vidieť všetky tie incidenty. Mohli by sme si fotiť prírodné olejomaľby, ako screenshoty.
HB: Čo by sa stalo, keby zmizla všetka ropa na planéte? Čo by robili maliari? Bol by to koniec maľovania? Nedostatok ropy zabíja maľovanie? Je to všeobecnejšie, konzumizmus zabíja vysoké umenie.
L: Sme to my všetci. Je to ako Andy Warhol... Ja verím, že stále žije. Andy Warhol je Karl Lagerfeld. Ale musí mať vlasy v cope, ináč by z neho Andy vyskočil. Potom by sa to dozvedeli všetci. A s tým sa nedokáže vyrovnať. Lagerfeld je veľmi slávny, ale Warhol bol slávnejší.
HB: Podľa mňa je to o udržateľnosti, a  udržateľnosť nás privádza späť k zelenej téme. Takže zelený Andy Warhol by to „in“.
L: Ale ak by sme si to ukázali na mnohostrannej obrazovke, obrovskej plazmovej obrazovke... toto znie veľmi cynicky, ale nie je to tak.
HB: Nie, nie je. Tieto dnešné plazmy míňajú oveľa menej energie než ropný tanker.
 
 
poznámky a odkazy k článku
www.etribalart.net
www.ubermorgen.com
 
ďalšie články autora
Urban Stories 01
Nový Most, Bratislava
13
Who is doing the art of tomorrow?
Ars Electronica 2001
3/2001
 
online texty autora
AE 2003: Code=Law, Code=Art, Code=Life Avízo

 
 

<< < 1/1 > >>
 
meno
odkaz
 
email
subjekt
kontrola (vpíšte sem slovo TOBAGO veľkými písmenami)
 
 
<< späť
©20023456789101112 atrakt art  |  emigre by satori