everything is new but 3/4.   http://34.sk   english

Nekoneène? aktuálne filmy dokumentaristu Mareka Kuboša
Saša Gojdičová
 

 

 
 
Marek Kuboš je dokumentarista, ktorý s drzou neohrozenosou skúmal fenomén post-komunistického systému s autoritatívnymi prvkami s názvom meèiarizmus v èase jeho doznievania. Výber aktuálnych a akútnych tém sa u neho štastne skåbil so schopnosou vyrobi kvalitné diela na kolene bez nekoneèného sažovania sa na nedostatok financií, dotácií a koprodukcií. Vïaka tomu patria Kubošove filmy medzi to najzaujímavejšie, èo u nás za posledné roky vzniklo. A zdá sa, že momentálne aj na aktuálnejšie na ïalšie štyri roky...
 
Vo výbere filmov, ktoré uvidíte v priestore A4 v nede¾u 18. 4. o 20.00 jednoznaène dominujú dva krátkometrážne dokumenty, ktoré sa nie náhodou obe viažu na obdobie parlamentných volieb v roku 1998. Prvý film je experimentom so stavom svedomia národa, kde neznámou velièinou x sa stáva ochota necha sa manipulova èi preda svoj hlas. Režisér umelo vyprovokuje situáciu, v ktorej používa staré dobré metódy bývalého režimu. Hlas v telefóne ponúka za vo¾bu tej správnej Strany postup v práci èi zaruèené prijatie dcérenky na vysokú školu. Èo to urobí s „demokratickým“ èlovekom, máte možnos uvidie vo filme „Hlas 98“ (1998)
 
Jeho vo¾ným pokraèovaním sa stal dokument Taká malá propaganda (1998) . Keï sa v roku 1998 konali vo¾by do NRSR, stala sa verejnoprávna Slovenská televízia zvestovate¾kou objektívnych informácií v duchu hesla - pravda je len jedna, tá Meèiarova. Bývalý komentátor spravodajstva sedí na stolièke pred modrým pozadím k¾úèovacej plochy a odkrýva až zarážajúco prvoplánové praktiky post-komunistickej televíznej propagandy. S odstupom vtipné záznamy spravodajských príspevkov z ve¾kej predvolebnej šarády striedajú reportérove osobné mrazivé vyznania z pocitov malièkého Ve¾kého brata. V poslednom zábere sa reportér cyklicky sám stáva súèasou média, nad ktorým sa cíti by pánom. Režisér Marek Kuboš tento bludný kruh manipulácie, ktorá sa priam vyzývavo pri nakrúcaní ponúkala aj jemu, prelomil. Zvolil si jednoduchú štruktúru, minimalizoval autorský zásah, archívne materiály použil ilustratívne, výpoveï nechal plynú svojou cestou. Zdokumentoval vôlu k moci vïaka tomu, že sa na nej nepodielal.
 
Súèasou veèera budú aj dva staršie študetské filmy o fotografovi Jarovi Sýkorovi Cesta fotografa (1995) a hravá štúdia prostredia Železnièná stanica II. triedy Kra¾ovany (1998). Veèer v A4 sa koná za osobnej úèasti autora a jeho priate¾ov a spolupracovníkov.
 

 
 
www.vcerabudezajtra.sk
 
ďalšie texty autora
TRI DNI DOKUMENTU – filmový životabudiè Avízo
Legendárna dvojica videoartu :: THE VASULKAS Avízo
Kde bude, tam bude ... na 30. Letnej filmovej škole v Uherskom Hradišti. Avízo
MARTIN BLAŽÍÈEK verzus FILMOVÉ STEREOTYPY Avízo
"Verité" v rukách mladých švédskych filmárov STAVRO Avízo
UNARFILM z HRAnic :: film bezHRAnièný Avízo
Dekadentní divadlo Beruška: okamžitý low-fi muzikál Avízo
Jihlava 2003: Ve¾ká októbrová dokumentárna revolúcia Avízo
 
články autora
Petr Hátle: Revolúcie v Obraze 26

 
 

<< < 1/1 > >>
 
meno
odkaz
 
email
subjekt
kontrola (vpíšte sem slovo TOBAGO veľkými písmenami)
 
 
<< späť
©20023456789101112 atrakt art  |  emigre by satori