|
Tvorca a podporovate¾ súèasného èeského experimentálneho filmu, ktorý vo svojich prácach tematizuje film ako médium v jeho formálnej až fyzickej povahe. Svojimi postupmi, manipuláciou s matériou filmového pásu, viacnásobnou projekciou èi neobvyklým štrukturovaním montáže upozoròuje na iluzívnos klasického vnímania filmu. Prekraèuje zaužívanú sústredenos na obsah kinematografického diela a odkrýva pôvodnejšie možnosti samotného média. V skratke... Martin Blažíèek.
V roku 1994 zaèal Blažíèek (1976) študova na Institutu základù vzdìlanosti, kde absolvoval prednášky z avantgardného filmu. Tu nachádza prvý impulz a inšpirácie v osobnostiach ako Harry Smith, Stan Brakhag, Kurt Kren èi Jonas Mekas. Po dvoch rokoch sa zapisuje na FAMU, na Katedru strihu, kde študuje až doteraz. Jeho prvé celistvé experimentálne dielo „Neo-B“ vzniká v rokoch 1996-97 a po òom suverénne nasleduje rada ïalších experimentov a performance, vïaka ktorým si našiel pevné miesto v generácii mladých èeských experimentátorov ved¾a Martina Èiháka, Alice Ružièkovej, Petra Marka a ïalších. Martin Blažíèek v tomto prostredí inicioval vznik spoloènej internetovej platformy Èeského experimentálneho filmu. V roku 2001 založil improvizaènú skupinu V_LTRA, ktorá pracuje s otvorenou štruktúrou na pomedzí filmu, výtvarného umenia a improvizovanej hudby. Hudobníci svojou hudobne-ruchovou kompozíciou reagujú na premietaný obraz, ktorý spätne zase reaguje s hudbou.
Blažíèkovým posledným projektom je videonštalácia Koridor, realizovaná pre Alte Kirche Boswil vo Švajèiarsku.
Program:
LUMMIERE PROJECT (2003, performance, 16mm, 10 min.)
Zvuk: Ludmila Chabová
Živé prepracovanie klasického filmu bratov Lumiérovcov „Príchod vlaku“.
STUDIE-9 (2003, 16mm, 4.5 min)
Èiernobiely abstraktný film zameraný na rám obrazu a jemný lom lúèa. Pôvodne súèas predstavenia „Noèné príbehy“ skupiny V_LTRA na troch plátnach.
NEO-B (1997, 16mm, 8min)
Abstraktná ma¾ba na povrchu filmového materiálu pomocou akrylových farieb a najrôznejších chemikálií. Strety jednotlivých farebných okienok oscilujú medzi plochou filmu a dokonale plastickým obrazom.
ŠEDÁ ZÓNA (1997-98, 16mm, 5min)
Hrajú: Frantisek Wirth, Martin Ježek, zvuk: Martin Ježek
Spartakiádna prehliadka pookienkovej montáže architektúry, abstraktných obrazov a hraných sekvencií. To všetko spojené s dramatickou stavbou rozhlasovej hry. Film balansuje na hrane (ne)reprezentatívnosti, ironicky komentuje svoj vlastný priebeh.
STUDIE-8 (2002, 16mm, 4.5min)
Èiernobiely abstraktný film založený na bodovej a lineárnej povahe obrazov. Chemické manipulácie a odtlaèky materiálov do citlivej vrstvy filmu vytvárajú pulzujúci iluzórny obraz.
TEST (1997,16mm, 4min)
Zbytky sovietskeho inštruktážneho filmu 'o srdci' premenené v materiálnu filmovú koláž pod fotografickým zväèšovacím prístrojom, priamo na filmový negatív.
POPIS OBRAZU (2003, 16mm, 10min)
Urbanistická opereta v šiestich jazykoch. Film o vzahu mestskej krajiny a jeho verbálneho popisu.
príïte sa pripravi o stereotypy vizuálneho vnímania
|